Sikker distribusjon

Sigdal Kjøkkens fabrikk i Nedre Eggedal sammensetter og distribuerer kjøkken, baderomsmøbler og garderober til kunder i hele Norge. Bedriften er en hjørnesteinsbedrift i kommunen, og har om lag 130 ansatte. Etter mer enn 50 år i markedet er Sigdal i dag et av landets mest kjente kjøkkenmerke. En merkevare som står for det beste innen håndverk og moderne møbeldesign.

Leveringskvalitet

Fabrikken i Sigdal forestår all distribusjon av egne møbler i Norge, og planlegger kjøringen i samarbeid med forhandlerne rundt om i landet. Ruteplanleggingen danner grunnlaget for produksjonen før utkjøringen som går etter et fastlagt rutemønster.

Vi har behov for et effektivt planleggingsverktøy for å sikre at leveransene gjennomføres på en kostnadseffektiv måte, sier fabrikksjef Harald Tveiten. I tillegg vil vi kvalitetssikre at kundene får de kolliene de skal ha, og dette gjør vi ved utskanning av alle kolli ved levering til kunde. Håndterminalene skal gi oss tilbakemelding dersom sjåføren forsøker å utlevere feil vare, og sier i fra om det mangler noe på utleveringene, sier Tveiten.

Når vi så hva Locus hadde å tilby, både av system for planlegging og for utskanning, var valget lett å ta. Systemet er relativt rimelig i forhold til våre besparelser, og passer godt inn i vår langsiktige satsning for å opprettholde kundetilfredsheten, sier Tveiten.

Standard system

TransFleet er et standard system for kjøreplanlegging, og inneholder den funksjonaliteten som skal til for å planlegge og gjennomføre en effektiv distribusjon, sier Jo Are Aslaksen, salgssjef i Locus.

Vi har gjennom flere år utviklet systemet til dagens standard, og funksjonaliteten er dekkende for prosessene fra planlegging til utførelse.

Hos Sigdal Kjøkken AS er systemet knyttet til produksjonssystemet i frabrikken, og leveransedata overføres TransFleet. Etter finplanlegging oppdateres produksjonsrekkefølgen, og containere og biler lastes etter produksjonen.

Locus får med denne avtalen bekreftet TransFleet’s funksjonalitet og utfyllende rolle i logistikk-kjeden, og hvordan kundene får mer effektivitet på et område av kjeden som det lenge har vært lite fokus på, sier Aslaksen.